• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • چهار شنبه سوری را خرافات می نامند به کدامین سند

    ۲۲ اسفند ۱۳۸۹
    سبز سبزم :

    چهار شنبه سوری ،،،

    چهار شنبه سوری را خرافات می نامند به کدامین سند،،،پس به سنگ زدن به شیطان ، به پول انداختن در امام زاده های ساختگی ، به ادعای امام زمان بودن ، به قمه زنی در ایام عاشورا ، به شلاق زدن در ملاء عام، به اعدام و سنگسار، به تفاسیری از قرآن مانند :الكافى ج2 ص265:خوردن خاک نفاق مى اورد -اکل الطين يورث النفاق چه می گویند ؟
    در این روزها که دروغ این بی دینان و بی خدایان ،خویش پرست همه جرا پر کرده است،،،آتشی روشن میکنیم به بزرگی شرافت مردم آزاد ایران زمین ، آتشی که ظلمت این تاریکی ۳۰ سال را 
    از بین ببرد ، و تمامی این خائنان را و دروغ هایشان را در خود بسوزاند، آتشی به پا می کنیم که عمرش به عمر آزادی باشد ، آتشی که گرمایش با اراده و همت زنان و مردان ایرانی جان می گیرد .

    پس فردا آخرین روز اعتراض ، آخرین تظاهرات مردمی ،آخرین سه شنبه ی اعتراض در سال جاری خواهد بود ،،،
    شبی  که می تواند با دیگر روزها فرق داشته باشد ، شبی که جیره خوران سپاه و بسیج و غیره از  ترقه و نارنجک های دست ساز  و خشم مردم می ترسند
    در هفته ای که گذشت جبهه گیری رژیم در مقابل چهار شنبه سوری با نظر علی  مطهری درباره ی  چهار شنبه سوری  شروع شد 
    فردا نیوز : علی مطهری :  بهتر است به شادیهای واقعی و طبیعی روی آوریم نه مصنوعی. البته قبول دارم که حجم شادی در کشور ما در مقایسه با عزاداری ها کم است، اما راه جبران آن ترویج خرافاتی مانند چهارشنبه سوری نیست.
      پس  از او  احمد خاتمی  امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه  گفت : چهارشنبه سوری در شان ملت ما نیست .
    بعد نوبت به راهکارهای حجۀ الاسلام علی میثمی تهرانی برای ضرغامی بود که در نامه ای از وی خواسته بود که با انتخاب یکی از راه های : 
    ۱ - « دفاع مطلق ».  به این معنی که این حادثه را بایکوت کامل کرده و کوچکترین توجهی- نفیا و اثباتاً- به این قضیه نداشته باشد.
    ۲-  «هجوم سخت»  به این بیان که رسانه ملی با تمام قوا اعم از برنامه های سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی به تهاجم همه جانبه به این عادت اجتماعی بپردازد.
    ۳- «هجوم نرم» در کنار آگاهی بخشی به توده های جامعه و نشان دادن خطرات جانی و مالی و حتی سیاسی این سنّت به تحوّلی عمیق و فرهنگی در نگاه ایرانیان به شب چهارشنبه آخر سال پرداخت.
    پس از ازهر نظر های رادیکالی میثمی تهرانی ، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران طبقه روال گذشته دادستانی تهران دست به تهدید و ارعاب زد و گفت : در شب چهار شنبه سری با متخلفان قاطعانه برخورد خواهد کرد.
    در همین زمان شاهد تخریب و حمله به تاریخ چهار شنبه سوری بودیم از طرف سایت های حامی دولت ، در سایت شبستان مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی تاکید کرد: چهارشنبه سوری هیچ ریشه شرعی، عقلانی و دینی ندارد و یک مسئله کاملاً خرافی است.  
    و در آخر هم که رهبر رژیم فرمود : "علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود".


    امروز هم که میبینیم صدا و سیمای دیکتاتوری اسلامی ایران با پخش ۵ فیلم در شب چهار شنبه سری رکورد  تعداد پخش فیلم در یک روز را شکست .
    اما واقعا این داستان آخرین سه شنبه سال چیست؟
    چهارشنبه‌سوری نام جشنی است که تغییر یافته مراسم باستانی پنج روز آخر سال به نام پنجه دزدیده یا اندرگاه است. این جشن برگرفته از آیین زرتشتی است که ایرانیان از ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد تاکنون در پنج روز آخر هر سال، آن را با برافروختن آتش و جشن و شادی در کنار آن برگزار می‌کنند.
    در گاه‌شماری زرتشتی یک سال شامل ۳۶۵ روز یا ۱۲ ماه است که هر کدام دقیقاً ۳۰ روز بوده و ۵ روز انتهایی سال جدا از ماه‌ها به‌حساب می‌آمده و «پنجه» نامیده‌می‌شود که البته در هر ۴ سال یک بار ۶ روز می‌شود. در این گاه‌شمار روزی به عنوان چهارشنبه و به طورکلی ۷ روز هفته وجود ندارد بلکه ۳۰ روز ماه و ۵ روز انتهای سال هرکدام با نام خاصی نام‌گذاری می‌شود. ایرانیان قبل حملهتازیان این ۵ روز آخر سال را با روشن کردن آتش جشن می‌گرفتند و بر این اعتقاد بودند که در این ۵ روز ارواح درگذشتگان به زمین سفر می‌کنند و با همراه خانواده‌هایشان و برای آنها برکت، دوستی و پاکی در سال آینده طلب خواهندکرد ولی بعد از حمله تازیان به دلیل مخالفت‌های آن روزگار در برپایی این مراسم ایرانیان روز چهارشنبه را که نزد اعراب نحس بوده را انتخاب کردند و آتش افروزی در این روز را با نحسی آن روز توجیه کردند.
    در شاهنامه فردوسی اشاره‌هایی درباره بزم چهارشنبه‌ای در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشان دهنده کهن بودن این جشن است. مراسم سنتی مربوط به این جشن ملی، از دیرباز در فرهنگسنتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شده‌است.
    واژه «چهارشنبه‌سوری» از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته‌است و سوری که به معنی سرخ است ساخته شده‌است. آتش بزرگی تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود که این آتش معمولا در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن می‌کنند و از آن می‌پرند آغاز می‌شود و در زمان پریدن می‌خوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من» در واقع این جمله نشانگر یک تطهیر و پاک‌سازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد. به بیان دیگر شما خواهان آن هستید که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلات شما را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به شما بدهد. چهارشنبه‌سوری جشنی نیست که وابسته به دینافراد باشد و در میان پارسیان یهودی و مسلمان‏، ارمنی‏ها، ترک‏ها، کردها و زرتشتی‏ها رواج دارد. در حقیقت این جشن و نقش بارز آتش در آن به علت احترام گذاشتن به دین زرتشتی است 
    امروزه در شهرهای سراسر جهان که جمعیت ایرانیان در آن‌ها زیاد است، آتش‌بازی و انفجار ترقه‌ها و فشفشه‌ها نیز متداول است. در سال‌های اخیر، رسانه‌های ایران توجه بیشتری به خطرات احتمالی ناشی از این مواد نشان می‌دهن.
    البته مراسمی که امروزه برپا می‌شود به طوری کلی متفاوت با آن روزگار است چون از نظر زرتشتیان آتش نماد مقدسی است و پریدن از روی آن به نوعی بی‌احترامی به آن نماد تلقی می‌شود.جشن آتش در واقع پیش درآمد جشن نوروز است که نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است
    مردم ایران زمین بیایید این شب دست در دست هم ، و هم پای یکدیگر با اتحاد و همبستگی خود ، این شب را تبدیل به شب وحشت نوکران این رژیم و شب شادی ایرانیان کنیم   .
    بیایید برای یک شب هم که شده این مزدوران را با ترس ، ترس از خشم و نفرات  مردم راهی  کنیم ، 
    بیایید تا قدرت اتحاد ایرانیان را به همه ی خویش پرستان نشان دهیم 
    بیایید نوروز امسال را  به جشنی  برای آغاز  ایران آزاد و مردمی آزاد تر تبدیل کنیم .









    0 نظرات:

    ارسال یک نظر